Ciekawy patent JVC – fine focus.
CCTV listopad 19th, 2009Jakiś czas temu JVC wypuściło kilka nowych kamer: dwie kopuły i dwie kompaktowe. Dla porządku modele to TK-C2201E, TK-C2201WPE, TK-C9200E i TK-C9300E. Parametry – wiadomo: „ultra czułość” – Super LoLux (ale się muszą napracować, aby powymyślać te nazwy…), AGC, 580TVL, strefy prywatności i jeszcze nieco marketingu. Ogólnie nie ma się o czym rozpisywać. Z rzeczy ciekawszych wymienić należy strefowy balans bieli. Innymi słowy odwzorowanie kolorystyczne sceny może być zróżnicowane w zależności od obecności różnych źródeł światła. Jeżeli z jednej strony scenę oświetla nam żarówka, z drugiej zaś świetlówka, to teraz mamy na to panaceum w postaci wspomnianego balansu bieli uzależnionego od stref. Moim zdaniem w tym kierunku należy iść, co można dostrzec na przykład w kamerach firmy Panasonic. Ja jednak nie o tym.
Najciekawszą innowacją we wspomnianych kopułach jest sposób ustawiania w nich ostrości. Pewnie wielu z Was kojarzy nerwowe chwile z kamerą w dłoniach, gdy rachityczna konstrukcja obiektywu (szczególnie właśnie w kamerach kopułkowych – jak ktoś dotykał SID-560, to wie…) nie pozwalała na precyzyjne wyostrzenie obrazu. Nerwowość rosła, ilość prób też. W końcu dopina się swego, ale niesmak pozostaje. I właśnie z tej przyczyny JVC postanowiło wprowadzić coś nowego. Ok, nowego to trochę nadużycie, ale w świecie CCTV może uchodzić za innowację. Mianowicie spece z tej firmy wpadli na pomysł, aby opatentować… przekładnię ślimakową. Nazwali to odpowiednio – fine focus. Pomijam sam fakt patentowania czegoś takiego (ciekawe kiedy opatentują nam wodę albo powietrze), ale rozwiązanie to bez wątpienia sprawdza się doskonale, co widać na załączonym filmiku. Zachęcam do rzucenia okiem.
- 08/06/2009 – Pentax TS3VP213ED-M – megapikselowy obiektyw parafokalny.
- 11/12/2009 – Kamery termowizyjne a słońce.
- 10/10/2008 – Obiektyw megapikselowy Fujinon D32x10R4D.
listopad 21st, 2009 o godzinie 13:59
Dla mnie bomba. Zapewne takich patentów jest pełno u domorosłych inżynierów, ale pomysł aby stworzyć „fine tuning” na skalę globalną i to przez JVC jest niebywały. Pytanie czy nie zwiększa on znacząco wielkości kopuły?
listopad 21st, 2009 o godzinie 15:03
Witaj Janku,
mi też ten pomysł – mimo prostoty (żeby nie powiedzieć prymitywności) – wydaje się bardzo dobry. Aż dziw, że nikt wcześniej w CCTV tego nie zastosował (albo o tym nie wiem). Z tego co widzę, to JVC wsadziło to również do kopuły megapikselowej 1,3MPx (symbol VN-X235VPU) i kamera wygląda bardzo kompaktowo. Czyli się da. Kiedy Bosch zrobi coś podobnego 😉 ?
Pozdrawiam.
listopad 30th, 2009 o godzinie 09:02
Szczerze wątpię aby Bosch wprowadził podobne rozwiązanie z uwagi na istniejącą już funkcję LensWizard.
listopad 30th, 2009 o godzinie 22:57
Ok, ok, ale LensWizard to jednak nie to. Dziś miałem „przyjemność” brać udział w ustawianiu ostrości w kamerach AV5105 oraz AV5155 Areconta. Ręcznie… Oddałbym wiele za takie coś jak zrobiło JVC. LensWizard to ja sobie sam zrobiłem otwierając przysłonę, ale każde drgnięcie ręki powodowało ucieczkę ostrości. Także patenty nieporównywalne w mojej opinii.
Pozdrawiam.
grudzień 1st, 2009 o godzinie 19:46
Im wyższa rozdzielczość tym lepsza zabawa z dostosowywaniem ostrości. Backfocus to już czysta abstrakcja bo na ogół oprata jest na systemie przesuwu obiektywu na bazie pierścienia…..
Każda z firm ma to co ma…. FineFocus o ile nie jest za stertą patentów ne pewno pojawi się w kolejnych kamerach konkurencyjnych – lub – w co wierzę, konkurencja stworzy automatyzację FineTuningu z wykorzystaniem OSD
grudzień 1st, 2009 o godzinie 19:55
„Im wyższa rozdzielczość tym lepsza zabawa z dostosowywaniem ostrości. ”
😀
„Każda z firm ma to co ma…. FineFocus o ile nie jest za stertą patentów”
Jest patent-pending, stąd też mój sarkazm, że chcę opatentować przekładnię ślimakową
.
„konkurencja stworzy automatyzację FineTuningu z wykorzystaniem OSD”
Albo coś ala Auto Back Focus by Panasonic. Wygląda obiecująco, jednak mam pewne wątpliwości co do pracy tego w zmiennych warunkach. Dzień – przetwornik sunie, ciemno – znów sunie, ktoś włącza światło – znów sunie, światło gaśnie itd.. Ale pomysł z pewnością ułatwia życie.
Pozdrawiam.
grudzień 1st, 2009 o godzinie 21:07
Ja oczekuje czegoś innego. Obecne rozwiązania są dostosowane do istniejących i wykorzystywanych elementów światłoczułych. Jednak jak się spojrzy dalej…. Zastanów się co by się stało gdyby nagle ktoś wynalazł bardzo mały (mniej niż 1/4 cala) element zastępujący dotychczasowe przetworniki. Z uwagi na wielkość problem zbyt małej głębi ostrości w zasadzie odpadłby zostawiając na bocznicy patenty typu FineTuning czy LensWizard. Dodatkowo (głośno myśląc) zapewniałby zdecydowanie lepszy poziom S/N i dynamikę….
I wtedy instalacja obiektywu byłaby już niezwykle prosta.
grudzień 1st, 2009 o godzinie 21:22
Hehe, Janek, fajnie wszystko. Ale rzuć okiem na rynek foto. Jest problem… Zwróć uwagę, że upchnięcie „dobrze działających” fotosite na małej powierzchni jest bardzo trudne, z czym borykają się producenci cyfrówek i nie tylko. Od paru lat MPx przybywa, w pewnym zakresie dynamiki również (ale nie proporcjonalnie), pojawiają się matryce z czułościami wręcz niebotycznymi, jednak do CCTV trafia to z dużym opóźnieniem. Chyba, że myślisz o rynku za 5-10 lat. Wtedy ok. Zobacz, co zrobił Avigilon. Matryca full frame, do tego obiektywy EF Canon. Bo tak łatwiej. Duży rozmiar – logiczna czułość. Szkła są. Fakt, drogo, ale jest efekt. A o to chodzi. Jak ktoś upchnie na powierzchni <1/4'' coś logicznie czułego, to Nobla dostanie. Ale za kilka lat, kto wie...
grudzień 1st, 2009 o godzinie 21:51
A widziales głebię w Avigilonie?
Zoom cyfrowy i szlag trafia ostrość w pełnej krasie.
Gdy kamera ustawiona jest prostopadle do sceny obraz jest ok. Gdy jednak patrzymy na scenę perspektywiczną – żal opowiadać. Z każdym przybliżeniem nadchodzi większe rozczarowanie.
Poza tym wspomniałem o przyszłości – może nie tak dalekiej jak nam się wydaje. Tymczasem pozostają nam rozwiązania foto. Przecież 39pix Hasselblada to przeciez pikus. Tyle ze ta glebia…
grudzień 1st, 2009 o godzinie 21:56
„A widziales głebię w Avigilonie?
Zoom cyfrowy i szlag trafia ostrość w pełnej krasie.
Gdy kamera ustawiona jest prostopadle do sceny obraz jest ok. ”
Prawda. Ale tak jak mówiłem – jest efekt. Vide ostatnio jakiś stadion na ich sprzęcie. Czyli hardware pod konkretne zastosowanie.
„Poza tym wspomniałem o przyszłości – może nie tak dalekiej jak nam się wydaje. Tymczasem pozostają nam rozwiązania foto. Przecież 39pix Hasselblada to przeciez pikus. Tyle ze ta glebia…”
Nawet we wspomnianych „piątkach” Areconta problemy z DOF są widoczne. Mocno. A to raptem 1/2”… A ten Hassel to marny, 39 pikseli ma tylko 😉 .